poniedziałek, 31 marca 2014

Pińczów, Świętokrzyskie

Dzisiaj dla Was relacja fotograficzna z naszej sobotniej wycieczki do Pińczowa  :)

Widok z góry św. Anny


Kaplica św. Anny w Pińczowie
Kilka słów o powyższym zdjęciu. Kaplica św. Anny znajduje się na wzgórzu, z którego mamy piękny widok na cały Pińczów i okolicę. Została ona wzniesiona w 1600 r. Zaprojektował ją Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz pochodzenia włoskiego. Działał w Polsce, na dworach królów m.in. Stefana Batorego. Inne jego projekty to np. zamek Leszczyńskich w Baranowie Sandomierskim.

Kaplica jest zbudowana z miejscowego kamienia, tzw. pińczaka, z którego zbudowana jest również spora część zabytkowych budowli miasta. Jest to ceniony materiał budowlany i rzeźbiarski.

Będąc tam zastaliśmy kaplicę zamkniętą i jak doczytałam, w ciągu całego roku jest ona otwarta tylko przez kilka dni lipca, kiedy przypada święto jej patronki. A co ciekawe do niedawna w Poniedziałki Wielkanocne odbywała się tam ludowa zabawa z tłuczeniem pisanek, tzw. pińczowski Emaus. Szkoda, że zaprzestano tej tradycji.

Wiosna w pełni






Murek zrobiony z macew żydowskich










3 komentarze:

  1. Lata tam nie byłem - wnerwiłem się i zdegustowałem gdy pytając o relikty zamku byłem odsyłany w 16 różnych miejsc... choć w sumie to i tak sprowadzały się do odsyłania mnie do Diabła ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, tak to bywa, jak to mówią - umiesz liczyć, licz na siebie :o Pińczów niewielka miejscowość, zaciekawiła nas możliwość spływu Nidą, która płynie wyjątkowo malowniczymi meandrami, może w tym roku nas się uda to zaliczyć :)

      Usuń
    2. To było na wiele lat przed pojawieniem się GPSów - teraz prosił bym o wskazówki jedynie mojego tableta.
      Ale nic to, jedna z setek przygód na szlaku, bywały gorsze.

      Usuń